Aanmelden & deelnameregels

In principe duurt onze hulp 3 jaar! Maar we zullen je erna niet zomaar in de steek laten als het niet lukt om uit de financiele problemen te komen.

Aanmelden bij de Voedselbank kan helaas NIET via onze website of door ons te bellen.
Dit kan alleen via de hieronder genoemde instanties of via uw eigen bewindvoerder – en volg onderstaande 3 stappen:

Vraag: Kom ik wel of niet in aanmerking voor hulp van de Voedselbank? Hier leggen we dat uit:
Het gaat erom of jouw (rest)budget voor eten en kleding onder ons normbedrag ligt. Dit normbedrag is een soort van ‘maximum maandinkomen‘ dat jaarlijks landelijk wordt vastgesteld door Voedselbanken.NL en vind je hier.

  • Bereken eerst hoeveel geld er voor eten & kleding overblijft (= het restbudget)
      • Hoe? trek alle vaste (woon)kosten af van je totale maandinkomsten
  • Is dit restantbedrag lager dan ons ‘normbedrag’? -> Dán helpen we je graag.

→ Aan de rechterzijde zie je onze normbedragen voor de verschillende gezinssituaties →


  • Stap 1 – Bereken het restbedrag eten en kleding.

    Tel al je inkomsten bij elkaar op.
    -/- minus alle vaste kosten (zoals huur/ water /electra etc.)

    = het
    restbudget voor boodschappen en kleding.

    1. Is dit bedrag hoger dan ons normbedrag, dan kunnen we je helaas niet verder helpen.
    2. Indien lager dan het ‘normbedrag (klik hier) ’, dán helpen we je graag!

    Ga naar stap 2.Let wel: dit is nog geen garantie! Soms kan het normbedrag hoger uitvallen; meldt u zich dan aub wél gewoon aan d.m.v. het aanmeldformulier via een van de maatschappelijke welzijnsinstellingen of een bewindvoerder.

    Kijk in de tussentijd ook op: www.dekoepel.nl voor andere mogelijhden in Alkmaar eo.


  • Stap 2 – Aanmelden kan alleen via een maatschappelijke instantie of een bewindvoerder.
    Indien u denkt in aanmerking te komen, neemt u telefonisch contact op met uw bewindvoerder of een van onderstaande instanties. Samen met hen gaat u de berekening, uw situatie en aanvraag bespreken.
    U kunt bellen met:


  • Stap 3 – Aanvraagformulieren invullen en bespreken.
    Indien de maatschappelijke instantie/bewindvoerder op basis van de berekening denkt dat u in aanmerking komt, dan gaat u samen met hen de benodigde aanvraagformulieren invullen. Zonder deze formulieren kunt u geen aanmelding indienen.
    Indien alles compleet is dan kan het aanvraagformulier, samen met aantal bewijsstukken, naar de Voedselbank gestuurd worden ter beoordeling.


  • Stap 4 – Akkoord en toekenning door Voedselbank Alkmaar
    Ook de Voedselbank Alkmaar gaat deze aanvraag en stukken toetsen en beoordelen. Het streven is dit te doen binnen 1 week.
    Indien akkoord bevonden, dan bent u van harte welkom en ontvangt u een bevestigingsmail van de Voedselbank! Daarin staat dat u bent toegelaten, en ook:

    • de startdatum     (welke donderdagmiddag uw 1e voedselpakket mag ophalen)
    • de looptijd    (hoelang u recht heeft om deze te komen halen)
    • de ophaallocatie    (waar uw voedselpakket klaar kunt ophalen)
    • de procedure voedseluitgifte   (welke regels er aan verbonden zijn)

Geen pakket op halen? (bijv. verhinderd of niet in staat om dit te doen)

REGEL: Indien het voedselpakket 3x niet opgehaald is zonder (of te laat) af te melden, dan mag u vanaf dan niet meer komen. U dient zich dan opnieuw aan te melden via stap 1.

Indien verhinderd of ziek om zelf uw voedselpakket op te halen, dan kun je 2 dingen doen:

A) Vraag of iemand jouw voedselpakket op komt halen!  Zorg wel dat wij hiervan vooraf (via mail of telefonisch) op de hoogte moeten worden gebracht.
Tevens dient deze persoon zijn eigen ID mee te nemen.

of

B) Meld je z.s.m. af. Doe dit wel vóór donderdag 10.00 uur!
Afmelden kan alleen via:
– e-mail: info@voedselbankalkmaar.nl
– telefoon: 072 – 540 1592 (spreek eventueel de boodschap in)

Privacywetgeving (AVG)

Voedselbank Alkmaar e.o. draagt zorg voor een zorgvuldige en veilige verwerking van persoonsgegevens. Uw gegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is en niet gedeeld met derden tenzij dit voor onze dienstverlening noodzakelijk is of wij hier van U toestemming voor hebben gekregen. Uw toestemming kunt u altijd intrekken; neem hiervoor contact met ons op.
Aanmelding en screening van potentiële klanten vindt uitsluitend via officiële erkende hulpverlenende organisaties plaats.

Uitleg over de voedselbank
(explanation about Voedselbank)

De normbedragen voor de verschillende gezinssituaties: